امروز و دیروز و توان قضاوت ما

سلام
پس از مدتها دلتنگی دلم هوای حال و هوای راحت و آزاد وبلاگ رو کرد. راستش را بخواهید اینستاگرام با وجود همه لایکهایش حال منو خوب نمیکنه. احساس آزادی که هر چی دلم میخواد بنویسم و ملاحظه خوشامدو بدآمد کسی رو نکنم از من میگیره.
اما چه میشه کرد، زمانه تغییر میکنه و بالطبع پلتفرم های نوشتن برای ما که کم و بیش عادت به نوشتن داریم تغییر میکند.
در این مدتی که اینجا نبودم اتفاق قابل ذکری نیفتاده که درباره اش بنویسم. برای همین مطلبی که دیروز در اینستاگرام منتشر کردم رو براتون میگذارم.
پوران درخشنده مثل مرضیه برومند از آن کارگردانهایی است که در ژانر خودش کاربلد است.
درخشنده در فیلم زیر سقف دودی دست گذاشته روی زنان در حال ورود به دنیای میانسالی که همه عمر و جانشان را طبق تعریف عرف از زن خوب گذاشته اند پای سرویس دادن به همسر و سپس ذوب شدن در دنیای مادرانه و ناگاه گویی از خوابی پریده باشند متوجه میشوند جایگاه سابق را نه در دنیای همسر دارند و نه در دنیای فرزندی که کم کم دارد وارد زندگی مستقل میشود و چسبندگی مادر را نمیپذیرد و به زعم نگاه عرفی قدر زحمات مادر را نمیداند و این ها باعث میشود دایما بازی های مثلث کارپمن(جانی، قربانی و ناجی) بین اعضای خانواده شکل بگیرد و مسیر ارتباط ها آنقدر قطع باشد که اولین جمله به دومی کار به دعوا بکشد و مرد خانه نیز بقول نقش روانشناس فیلم از بحرانی که بدست زن و مرد ساخته شده برای خودش فرصت ساخته برای ارتباطی شرعی خارج از ازدواج اول... بسیاری از دیالوگهای این فیلم بسیار آشنا هستند و هر چند شاید همه اجزای داستان در زندگی واقعی یک نفر نباشد، اما شاکله آن در بسیاری زندگی ها دیده میشود.
خود خانم درخشنده گفتند این روزها طلاق عاطفی زیاد شده!
نمیدانم!
راستش فکر میکنم بخاطر اصطلاحا حیا و آبروداری بیشتری که در زندگی های قدیمی بود، ما زیاد راجع به زندگیهای قدیمی نمیدانیم. طلاق عاطفی که هیچ، اینکه طلاق واقعی نبود، آیا دلیل بر خوشبختی و تفاهم و احترام و گفتگو در آن دوره است؟
نمیدانم!

اگر تعریف از طلاق عاطفی هم ورود یکی از زوجین به رابطه خارج از آن ازدواج باشد باز هم چندان قابل ارزیابی نیست، شاید بخاطر آبروداری یا چاره ای نداشتن کسی به روی خودش نمیاورده یا زنهای گوشه خانه سرگرم چهارپنج بچه خیانت را کشف نمیکردند. چون همونطور که الان هم میبینیم در جوامع سنتی ازدواج چندم رایج تر است، پس توقع میرود در جامعه ما هم که در گذشته سنتی تر بوده چنین مواردی بیشتر بوده باشد.

خلاصه قضاوت در مورد حال و انگیزه های مردم امروز سخت است، چه برسد به وضع مردم دیروز!

#زیر_سقف_دودی
#پوران_درخشنده
#طلاق_عاطفی
#مثلث_کارپمن
نظرات 3 + ارسال نظر
سروش پنج‌شنبه 29 تیر 1396 ساعت 16:40

دنیای امروز فرق کرده. شرایط برآورده شدن لذتها و ارتباطهای خارج از ازدواج (یا ب قول شما ازدواج اول) فراهمتره و در نتیجه این مسائل بیشتر هم اتفاق میفته. مثلا ما ک بچه بودیم، گاهی در زمستان حسرت بستنی خوردن داشتیم ولی کو بستنی؟! باید صبر میکردیم تا فصل گرما! از طرفی درآمدها ناچیزتر بود و فرهنگ مصرف کمتر. اما الان بستنی برای بچه ی کوچیک همیشه فراهمه؛ در هر فصلی و هر خانواده ای با هر درآمدی تقریبا.
توصیفی ‌ک شما کردین نشون میده در این فیلم یکی از واقعیتهای شایع روزگار ما ب نمایش در اومده.
اینستاگرام هیچ وقت من ر جذب نکرد!
بازگشت شما ر ب وبلاگ شادباش میگم.

سلام
بله سروش عزیز
زمانه ما خوبی و بدیهایی دارد.

س چهارشنبه 25 مرداد 1396 ساعت 20:07

دوست گرامی، شما باز خاموش شدین!

بهمنی جمعه 10 آذر 1402 ساعت 15:45

سلام بنده برای کامنتی که درباره معنی قرآن نوشتید پیام دادم


https://iGap.net/join/JhWRiojNZAlUawuOxbhegMpKR

این گروه ایگپ ماست ویژه سوالات اعتقادیتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد